Pagina's

dinsdag 21 september 2010

Uur van de waarheid

Tot nu had de praktische modus
het vooral overgenomen.

Maar toen sloegen
de zenuwen toch toe.
Met mijn moeder dinsdagavond
naar Mortsel.
Naar de poezendokter.

Mijn verhaal werd verteld
en ik mocht gaan zitten.
We zullen eens kijken!

Ik bleef er redelijk nuchter onder
het enige wat ik wilde horen was
"het lijkt 100% gezond".

Er werd echogewijs
ingezoomd.
De 20 weken echo, zoals dat heet.
Hersentjes volgroeid,
hartje (klopperdeklop) perfect.
en een vol blaasje.
Huh?
Plast dat al?
In mij?
Dat vertellen
die bollebuikvriendinnen
er nooit bij!

Mooi ruggetje,
buikje gesloten
gehemeltje ook
al verstopt het prutske
het snoetje
achter een handje en armpje.

Ik geloofde de gynaecoloog
op haar woord,
ik zag het allemaal niet zo duidelijk.
Heel even de 3D echo op
He ja, dat is een handje
en een gesloten oogje.
Zo lief!

Metingen zeiden:
je bent 26 weken ver
en het babietje is 33 cm
en weegt 950 gram.
Helemaal gemiddeld.

ZO GROOT???
Wow. Even slikken.
Waar zit dat dan?
Ver naar achter, blijkbaar...
De stiekemerd.

Enneh,
wil je het geslacht weten?
Jaren riep ik
"dat moet een verrassing blijven!"
Maar nu?
Van de seconde dat ik wist
dat ik zwanger was
vond ik
dat het een meisje was.
Nu wou ik bevestiging,
of een reden
om aan een jongen
te wennen.

Het is...
een flinke meid!!!
Overduidelijk een meisje.
Weer geloofde ik
het allemaal direct.
Dat klopte gewoon.
Mijn kleine PrutseMie.

De gynaecoloog
bleef erg nuchter.

Op al mijn vragen
over mijn liederlijke
eerste maanden
mijn reis naar Thailand
medicatie allerlei
drank en saffen
onregelmatig slapen...
antwoordde ze met een glimlach.

Het is allemaal goed gekomen, toch?
Het is duidelijk een sterke baby.
Goeie raad:
"wees nu gewoon zwanger
en leef vanaf nu gezond
en volg je instinct.
Dat ging tot hiertoe prima.
Oh ja,
en proficiat!"

Een beetje verweesd
maar dolblij
ging ik eten met de oma
en de opa kwam erbij
het eerste kadootje werd
overhandigd
en traantjes weggeslikt.

En mijn pa grijnsde
bij het idee
dat ik nu ook een
dochter krijg
die mij de komende 20 jaar
grijs haar zal bezorgen
net als ik
bij hem heb gedaan.

Een dochter begot.
Het begint echt te worden.
Mijn kleine meid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten